الثلاثاء، أغسطس 21

القاموس الشامي الجزء الثاني

الأخوة الأعزاء أبناء الأمه العربيه الواحده
حلوة المقدمه دي
حاولت ان اقسم القاموس على جزئين
بس واضح إنه حيبقا فيه جزء ثالث
يا إيدكم *
تعبير عن الهرب من شيء ما بسرعة
زمق*
أي هرب ببراعة وحذق، وزمط شرحو
مأنّف*
يعني لا يعجبه العجب ولا الصيام برجب
جفص*
صفة للجلف غليظ الروح
كل طلقة براحة*
أي يقوم بالشيء رويداً رويداً بين الفينة والأخرى
على كراريت حلقو*
يعني مصاب بغثيان شديد وإقياء لا يستطيع كبحه لا بحلال ولا بحرام
لا تكرّك عليه*
يعني لا تلح عليه إصراراً
لحم السير عالقبقاب وصاروا المبغضين صحاب*
مبينه وما بدها شرح
يلي بيجي منمدلّه فرشة ويلي ما بيجي منرتاح من وشه*
مثل نسائي بحت يفيد عدم الترحيب بأشخاص معينين ما عم يجوا أصلاً
شو هالتجرة*
يعني الأفندي ما عجبته هالحكاية كلها وحاسس إنو تعبو ذهب سدى أو أدراج الرياح
كمان مشاني سيبويه الله يرحمو
وحياة خالقك ماني مفارقك*
تعبير يفيد غلاظة المتكلم وتغالظه على المتكلم عنه ويتبعه عادة: مومحبة فيك بس
بدي دايئك
العين الطرّاءة*
عبارة عن التمسخر على المتكلم عنه وأن لا شيء فيه بينحسد عليه
بيقطش وبيلحش*
يعني المهذار كثير الهفوات ومن يهرف بما لا يعرف ولسانه يسبق عقله
ولي على كسرتو*
تعبير يفيد التحسّر على شخص ما مع لومه على ما فعل (في تناقض، موهيك؟)
مو نفعان لا للخل ولا للخردل*
يعني بلا فائدة تذكر، وأحياناً بقولو من نافع لألله بنافعة
لاطيلو*
يعني كمن له منتظراً
ومنها المتل القائل: "قلّو لاطيلك قلّو صاحيلك"
يعني هدول تنين ناويين عالشر لبعض وكل واحد منتبه للتاني بس بدون كبريته ليشعلو
خسكار*
كمية من العمل المقرر ليوم واحد أو بضاعة معدّة للبيع ضمن اليوم
ما صرلو بالقصر إلا مبارح العصر*
يعني أنه جديد على أمر ما وغرّ فيه
ولاد آدو*
يعني المشكلجية والعونطجية وولادين الحرام (يالطيف الله يبعدون عنا وعنكن
قولوا أمييييين

هناك 24 تعليقًا:

فى القلب يقول...

أنا الأولىىىىىىىىىىىىىىى
أنا طبعا فرحانه جداً كونى الاولى
وعايزه أقول لما اللغه السوريه السهله الفهم بالنسبه للمصرين فيها كل الكلام ده أمال الجزائريه ولا المغربيه عايزين معجم
أحم أحم أنا الأولى

عدى النهار يقول...

زمق ليها شبيه مصرى واللي هو زَرق ..والجملة كاملة بتكون زرق مرق وإستخبى فى الورق

أما مأنّف فمصرى خالص بس بنقولها إنِف

ياريت الجزء الثالث كلماته تكون مش مجعلصة.. لو سمحتى يعنى
(:

عدى النهار يقول...

نسيت أقول إن الصورة جميلة

اسكندراني اوي يقول...

لحم السير عالقبقاب وصاروا المبغضين صحاب

وش مزبهل
وربنا ما فاهمها

لا كده مش داخل الامتحان حدخل السنه الجايه وعليكي خيييييير


تحياتي
وفي انتظار الجزء التالت

اسكندراني اوي يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
DARK يقول...

لومى
ازيك عامله ايه؟
المقلوبة باظت والحمد لله
معلش مسيرى هاعزمك على واحدة كويسه
المقدمة حلوة حسستنا بعروبتنا شوية
بس القاموس ده جديد عليا استفدت منه كتير
شكرا ليكى لومى

loumi يقول...

العزيزه اوشا
هههههههههههههههه
لك ربع جنيه مخروم
وفوقيه بوسه
فعلاً لهجات بلاد المغرب
أصعب كتير
بس كله بييجي مع السمع المتكرروعايز تبذلي مجهود طبعاً
يا رب دايما فى المقدمه فى كل امورك
تحياتي

loumi يقول...

العزيز مدحت
برق برق وإستخبى بين الورق
دي بقا فزورة
ولو عرفت الحل لك
ربع جنيه مخروم
:):):)
مش أنا قلت لك إن البدايه كانت للمبتدئين
:)
على فكرة كلمه مجعلص
السوري
مجلعص
عموماً هاحاول
تحياتي

loumi يقول...

الصورة دي لجزء من بيت دمشقي
وتسمى إيوان
وهو مكان من البيت له ثلاث حيطان
ويكون مسقوف طبعاًوأمامه يكون صحن الدار والذي غالبا ما تكون به بحرة
يعني نافورة

loumi يقول...

العزيز اسكندراني قوي
دى ثالث مرة اكتب لك الرد
واضح إن فى مشكله
المهم
إن دول إتنين كانوا متخانقين وإتصالحوا
فبقوا لاحمين على بعض زى القبقاب وسيره يعني وشه
:):):):)
لَحَم
من لحام يعني
وبعدين
ما تنسحبش كده بسرعه
فى فصول تقويه
وفى لجنة رأفه
:):):):)
الجزء الثالث قريب جداً
ان شاء الله
تحياتي

loumi يقول...

الغاليه
dark
انا الحمد لله يا حبيبتي كويسه
ولا يهمك بكره بتظبط معك
منيح يللي استفدتي من القاموس
وانتظري الجزء الثالث
العروبه إحساس جوانا كلنا بس ما بنحس بيه غير وقت ما بتحصل مشاكل لدول مجاورة لنا
تحياتي

اسكندراني اوي يقول...

اها
القبقاب وسيره

شفتي بقى
تقوليلي رافه
ولا لو جبتي وزير التعليم يصحح
ههههههههههههه

شاكر للمعلومه وفي انتظار الجديد

شاب نفسه يحقق حلمه يقول...

انا بصراحه مش عارف الغه السهله اللي اخنا بنعرف نفهمها فيها كل ده امال المغرب ولا تونس ولا الجزائر ولا الدول العربيه التانية يبقا فيها ايه
تحياتي ليكي

شمعة أمـــــل يقول...

جميلة اوى الفكرة يا لومى
احلى حاجه اننا نتعرف على لغات بعض
مستنين المزيد وياريت يكون فى جزء رابع وخامس وعاشر
احنا عايزين قاموس متكامل
سلام يا جميل

أحمد سلامــه يقول...

طب الواحد كده يسيبو من الشعر الفصحى ويكتب دمشقي
ايه الحاجات الغريبة دي
جفص
؟؟
اول مرة احس بمعنى حاجة من غير ما اعرفو
مينفعش تكون غير كده اصلا
:)

Gid-Do - جدو يقول...

لومى

بتفرج على مسلسل سورى اسمه باب الحارة على قناة ـ ام بى سى ـ المسلسل شكلة فى الاربعينات اهم شئ ان العادات والتقاليد قريبة جدا من مصر والفرق اللهجة ـ اللى شوية فيها صعوبة عليا رغم ان كل اصدقائى هنا سوريين لكن يظهر ان المواضيع اللى بنتكلم فيها بتختلف عن الحياة اليومية فى الكلام ـ بامانة وبدون رياء ـ السوريين اقرب الى المصريين فى كل شئ ـ تحياتى

wahed يقول...

انا تابعت كم مسلسل سوري وعرفت كمان ان كلمة مصاري معناها مصاريف ...صح؟

بس معرووف ان اللهجه السوريه جميله

ونشكرك علي الكلمات دي وبيان معناها بالمصري


تحياتي لكي

loumi يقول...

الجديد نزل
وبقا لك عندي ربعيييييييييييييين
هههههههههههههه
تحياتي

loumi يقول...

العزيز طارق
اسهل لهجه للمصريين هى السورى
والباقي محتاج مجهودات جباره
تحياتي

loumi يقول...

العزيزة بيرووووووووو
سعيده ان الفكره عجبتك
الجزء الثالث نزل بس ده الاخير
ولو جد جديد
من عنيا يا قمر
سلام

loumi يقول...

العزيز احمد
لا لا
ما تسيبكش من الشعر الفصحى
بعدين الناس تدعي عليا ويقولوا انا السبب
هههههههههههه
تحياتي أخر بوست جميل جدا
ربنا يحميك

loumi يقول...

جدو حبيبي
وانا باقول مش قادرة افتح عنيا
يادي النور
يادي الهنا
جدو حبيبي عندنا
انا شفت منه حلقه او اتنين
جميل
بس الكلمات دي اصلها تعتبر
شاميه غميقه يعني بيستجدمها الناس الشعبيين
اما الناس اللى بيسافروا فلهجتهم وكلماتهم بتبقا اسهل
فعلا اقرب ناس للمصريين هم السوريين
تحياتي

loumi يقول...

العزيز
wahed
فعلا
اسهل لهجه للمصريين هي السوري وخاصة بعد انتشار المسلسلات السوريه
كلمه مصاري
تعني الفلوس بشكل عام
ارجو ان تكون قد استفدت من هذه الكلمات
تحياتي

أُكتب بالرصاص يقول...

لك ألف شكر وتحية على الاسلوب الحلو
وعلى التعريفات التي قد تكون جديدة


وعلى المدونة كلها
:)